Klachtencommissie

ALGEMEEN

Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen. Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school te bespreken met de docent, mentor of het directielid van de afdeling. Daarna kunt u de klacht neerleggen bij de voorzitter van het bestuur: dhr. E. Kramer (via het secretariaat) of de interne klachtencommissie.

Mochten er daarna nog steeds klachten niet opgelost zijn, dan zijn wij daarvoor als school aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.
De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Zwarte Woud 2 Utrecht, telefoon 030-2809590. U kunt
ook een e-mail sturen naar info@onderwijsgeschillen.nl. Op de website https://onderwijsgeschillen.nl/ is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.

EXTERNE VERTROUWENSPERSOON

Per 1 december is Julia Jongert de externe vertrouwenspersoon van de RSG Enkhuizen.

Hierbij informatie over haar, waar je haar voor kunt benaderen en haar achtergrond.

Julia Jongert (1971) werkt sinds 2006 als Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en Integriteit. Vanaf december 2024 is Julia beschikbaar als vertrouwenspersoon voor leerlingen, ouders, wettelijk vertegenwoordigers en medewerkers van RSG Enkhuizen. Julia heeft gewerkt als leidinggevende bij verschillende organisaties. Gestart als interne vertrouwenspersoon bij haar laatste werkgever (een sociale werkvoorziening) heeft ze het werk voortgezet als externe vertrouwenspersoon voor organisaties in onderwijs, zorg, welzijn, en MKB. Julia is gecertificeerd door de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen.

In Oosterleek heeft ze haar spreek- en werkruimte. “De keuze vertrouwenspersoon te worden kwam voort uit een sterk gevoel van rechtvaardigheid. Iedereen heeft het recht de schooltijd en werk door te brengen in een veilige en respectvolle omgeving. Aarzel dan ook niet contact op te nemen als het voor jou niet zo voelt. Samen kijken we naar oplossingen om je gevoel van veiligheid weer te herstellen.” 

BEREIKBAARHEID

Wanneer kun je Julia bellen? Als je last hebt van een ongewenste omgangsvorm zoals bijvoorbeeld pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld of van een integriteitschending. Voel je je niet meer prettig op school of zelfs onveilig kun je contact opnemen.

En als je niet helemaal zeker weet of je aan het goeie adres bent met je vraag: gewoon mailen, bellen of appen. Een (les)dag kan tot 4/5 uur duren, er is een mogelijkheid om ook daarna contact met Julia op te nemen. We plannen dan een moment om elkaar te spreken. Dit kan telefonisch, online of op een locatie naar keuze. Samen kijken we naar een oplossing van je probleem. Julia denkt met je mee hoe je de ervaren ongewenste omgangsvorm kunt aanpakken om het te doen stoppen. Soms zijn een paar tips voldoende voor een oplossing en kun je het zelf bespreekbaar maken. Julia doet niets zonder dat jij het wil, jij houdt de regie.

Mocht het niet lukken het zelf bespreekbaar te maken kunnen we gezamenlijk een gesprek plannen met mensen binnen de organisatie die je probleem kunnen oplossen. In uiterste geval behoort een klachtenprocedure tot de mogelijkheden. Geheimhouding. Niemand weet dat je belt. Je telefoontje zal niet doorgegeven worden aan de organisatie tenzij hetgeen gemeld is een gevaar is voor anderen of de organisatie en niet voor openheid wordt gekozen.

Maar dan zal Julia eerst met je overleggen. Samen kijken we naar een oplossing. Twijfel? Ook als je niet zeker weet of je bij Julia aan het goeie adres bent, dan kun je gewoon bellen of mailen: julia@juliajongert.nl of 06 15566929. Uiterlijk binnen 2 werkdagen krijg je bericht terug, maar ze probeert zo snel mogelijk te reageren.      
U kunt de externe vertrouwenspersoon op werkdagen ook bellen. Het telefoonnummer is 0229 – 253392. In de schoolvakanties kan het voorkomen dat de bereikbaarheid minder is.